NITO Bioingeniørfaglig institutt
NITO Bioingeniørfaglig institutt
Hjem | Profil | Registrer | Aktive emner | Medlemsliste | Søk | FAQ
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt Passord?

Alle fora
 Tema
 Avviksbehandling
 Avviksskjema
Forfatter  Emne Neste emne  

pwa

69 innlegg

Skrevet - 06/10/2003 :  10:04:23  Vis profil  Svar og inkluder original.
Er det noen som har et godt utarbeidet avviksskjema. Jeg vil gjerne ha det tilsendt pr mail.

emre

12 Innlegg

Skrevet - 06/10/2003 :  10:52:23  Vis profil  Svar og ta med original.
quote:
Originally posted by pwa

Selvsagt. Vi deler så gjerne.

Sender deg en mail der skjemaet er vedlagt.
Gå til toppen av siden

Marit Helene

13 Innlegg

Skrevet - 23/10/2003 :  15:06:07  Vis profil  Svar og ta med original.
quote:
Opprinnelig skrevet av pwa

Er det noen som har et godt utarbeidet avviksskjema. Jeg vil gjerne ha det tilsendt pr mail.

Kan jeg få en kopi?

MHK
Gå til toppen av siden

adaae

6 Innlegg

Skrevet - 07/11/2003 :  09:44:59  Vis profil  Svar og ta med original.
Er det noen som har erfaring med registering av avvik på prøver fra eksterne rekvirenter. Benyttes egne avviksskjemaer eller kan det være lurt å benytte samme skjema (tilpasset med avviksnr.) som sendes med info til rekvirenten?

ASAD
Gå til toppen av siden

pwa

69 Innlegg

Skrevet - 24/12/2003 :  11:59:46  Vis profil  Svar og ta med original.
quote:
Opprinnelig skrevet av adaae

Er det noen som har erfaring med registering av avvik på prøver fra eksterne rekvirenter. Benyttes egne avviksskjemaer eller kan det være lurt å benytte samme skjema (tilpasset med avviksnr.) som sendes med info til rekvirenten?

Vi benytter samme skjema, med egen rubrikk for melding fra "eksterne" brukere. For tilbakemelding benytter vi et skriv som delvis er et standartformular som forklarer hva slags skriv dette er, men der vi selvsagt formidler hvordan vi har fulgt opp den problemstilling som er omtalt.
Gå til toppen av siden

50902873

4 Innlegg

Skrevet - 16/02/2005 :  11:34:59  Vis profil  Svar og ta med original.
quote:
Opprinnelig skrevet av pwa

quote:
Opprinnelig skrevet av adaae

Vi benytter samme skjema, med egen rubrikk for melding fra "eksterne" brukere. For tilbakemelding benytter vi et skriv som delvis er et standartformular som forklarer hva slags skriv dette er, men der vi selvsagt formidler hvordan vi har fulgt opp den problemstilling som er omtalt.

På Mikrobiologisk avdeling på UNN bruker vi et eget skjema med plass til 10 avvik på hver side. Dette krever mindre skriving enn hvis vi benytter de vanlige avviksrapportene, og det fungerer veldig bra. Gir god oversikt.

Sonja Isachsen

Redigert av - 50902873 den 16/02/2005 11:37:14
Gå til toppen av siden

amy

25 Innlegg

Skrevet - 21/04/2005 :  14:53:16  Vis profil  Svar og ta med original.
Dette er kanskje litt utenfor det vi vanligvis begir oss ut på i dette fora, men jeg forsøker..... Har noen erfaring med bruk av avvik og avviksbehandling i konfliktsituasjoner? Vi driver og oppdaterer vårt system og i den forbindelse kom denne problemstillinga opp: Man ønsker å skrive et anonymt avvik på kolleger og/eller overordna personell, kanskje de/den som behandler avviksmeldingene. Hva gjør man? Jeg mener at anonyme avvik ikke har livets rett. Grunnen er ganske enkel, vi er voksne velutdanna folk som må ha "ryggrad" til å stå for de påstander og meninger vi måtte ha. Jeg synes det vil være vanskelig å sette inn korrektive tiltak på enkeltpersoner hvis det bare er basert på anonyme påstander. Det kan jo trekkes så langt at en ønsker å sverte en kollega. Kanskje skal ikke avviksmeldinger brukes til slike problemstillinger i det hele tatt? Hvordan fungerer dette ute i den store, virkelige verden?

Mvh Asbjørn
Bioingeniør Helgelandssykehuset, Mo i Rana
Gå til toppen av siden

amy

25 Innlegg

Skrevet - 09/09/2005 :  10:27:25  Vis profil  Svar og ta med original.
Ikke akkurat den største aktiviteten her for tida

Kan jo svare litt på meg sjøl først. Det har ikke vært noe "problem" med anonyme avvik. Vi konkluderte med at avvikssystemet ikke er speielt godt egna til å takle personkonflikter. Vi har andre kanaler til det, HMS, tillitsvalgtapparat og verneombud.

Noen som vil dele et regneark (med database?) som benyttes til registrering og generering av rapporter i avvikssystemet? Satt meg ned for å mekke et slikt, men fant ut det var verdt å høre om noen av dere allerede har laga noe slikt. Veit at det finnes kommersielle systemer, men det bruker å ta litt tid før foretaket får kjøpt inn slikt.

Skitt jakt

Mvh Asbjørn

Redigert av - amy den 09/09/2005 10:29:16
Gå til toppen av siden

amy

25 Innlegg

Skrevet - 25/08/2006 :  10:47:30  Vis profil  Svar og ta med original.
Vel overstått sommer.

Vi diskuterer kategorisering av avvik. Hvor mange kategorier er det hensiktsmessig å ha? Vi ser fordeler og ulemper med få og mange kategorier (f.eks. i forbindelse med statistikker). Vi kutter litt ned og havner omtrent på dette nivået;
  • HMS
  • Analytisk (heri pre-/analytisk/post-)
  • IT-relatert
  • "Personlige" (heri forglemmelse og prosedyrebrudd)
  • Utstyr

Kundeklager skal kanskje være med, men de har vel ofte sin opprinnelse i "blemmer" vi gjør i labben?

Ofte vil vel avvik gå over i hverandre, f.ex. "noen glemmer å utføre vedlikehold og maskina gir ut feil verdi"? Ved behov får vi heller bryte ned avvikene i mindre bolker enn det som er skissert over.

Sier ISO noe om slike inndelinger?

Noen som har tanker om dette

Mvh Asbjørn
Gå til toppen av siden

pwa

69 Innlegg

Skrevet - 28/08/2006 :  08:49:54  Vis profil  Svar og ta med original.
Det er som du sier en avveiing hvor mange kategorier det er hensiktsmessig å benytte. Det har noe med å få ut statistikk som kan brukes til noe, og da henger det vel også litt sammen med antall meldinger som registreres. I vår lab (medisinsk biokjemi) meldes ca 350 hendelser pr år. Vi har valgt en kategorisering som gjenspeiler prosessen gjennom lab. Rekvirering, registrering, prøvetaking, prøvebehandling, reagens-/analyserelatert, svarrapportering. I tillegg har vi HMS, dokumentasjon (bl.a pasient-ID), IT-relatert.

Vi kategoriserer også årsaker, der vi nå kan markere både for "utløsende" og "bakenforliggende" årsaker. Dette er nyttig informasjon i oppfølgingsarbeidet, for å kunne iverksette de riktige tiltakene.

Når det gjelder "kundeklager" bør vel disse merkes spesielt, slik at man i ettertid kan dokumentert at de er fulgt opp på en skikkelig måte.

Det er sikkert mange som har nyttige synspunkter på dette?
Gå til toppen av siden

dorothea

3 Innlegg

Skrevet - 16/02/2007 :  10:47:57  Vis profil  Svar og ta med original.
Hei!
Jeg er ny som KK på mikro i Trondheim, og trenger også et godt utarbeidet avvikskjema. Men mange nok kategorier, slik at det blir lett å sette inn tiltak og lage gode statistikker. St.Olavs skjema er ikke spesielt godt egnet til mikrobiologi.
Kan noen hjelpe meg også

Hvordan motivere personalet til å skrive avvik i en travel hverdag

mvh
Marianne
Gå til toppen av siden

amy

25 Innlegg

Skrevet - 16/02/2007 :  13:14:19  Vis profil  Svar og ta med original.
Sender et forslag til deg, det er ikke laga for MB, men men. Har "stjålet"/fått dette fra flere som vi har sydd sammen. Vi kjører skjema på papirfarge som er avvikende fra alt anna, rosa Ulempa med vårt skjema er at det er "tungt", terskelen for å bruke det kan være høy. Men det vil jo være ei avveiing mot f.eks. statistikker som du nevner.

Motivasjon... Vi har stressa mye på dette med system, system, system. Det er ikke enkeltindividene vi vil ta, vi er ikke interessert i dem engang. Avvik er dessuten en av de beste måtene å bli bedre på, og vi skal jo være best (mulig). Det er også den beste måten å dokumentere at vi har et "problem". Vi får formalisert feil eller forbedringsforslag og de må takes alvorlig av ledelsen/KS-folk. Vi står jo dessuten ansvarlig for det vi utfører. Jeg mener det må være i alles interesse at prosedyrer og rutiner er best mulig for å unngå feilene. Med avvikssystemet vil dette være et felles ansvar, meld og få forbedringer Man kan kanskje få et bedre "eierforhold" til avdellinga?

Lykke til!

Mvh Asbjørn
Gå til toppen av siden
   Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne  Utskriftsvennlig

NITO Bioingeniørfaglig institutt © NITO Gå til toppen av siden
Snitz Forums 2000