NITO Bioingeniørfaglig institutt
NITO Bioingeniørfaglig institutt
Hjem | Profil | Registrer | Aktive emner | Medlemsliste | Søk | FAQ
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt Passord?

Alle fora
 Tema
 Kvalitetsindikatorer
 Pasientmean, klinisk-kjemiske analyser
Forfatter  Emne Neste emne  

kaja

1 innlegg

Skrevet - 12/09/2008 :  11:20:29  Vis profil  Svar og inkluder original.
Igjennom vårt pasientdatasystem har vi fått muligheiten til å ta ut pasientmean/gjennomsnitt på alle analyser.
Jeg er imidletid litt usikker på hvordan jeg skal bruke denne som en kvalitetskontroll.
Hvor stor må N være for at pasientmean skal være informativ nok?
Bør jeg ta bort inneliggende pasienter og bare bruke polikliniske/tilsendte postprøver ?

Når kan jeg anta at det har vært en endring i nivå? Altså hvor stor variasjon (%) er akseptabelt før man kan si at her har det vært en endring?

Håper jeg har forklart meg OK, og at noen kan gi meg noen synspunkter eller tips

Mvh Bioingeniør

Sveinung

20 Innlegg

Skrevet - 26/09/2008 :  12:00:54  Vis profil  Svar og ta med original.
Hei Kaja
Det er desverre slik at pasientmean alltid vil bli sterkt påvirket av ekstremverdier og den er derfor litt "ubrukelig" som parameter i kvalitetskontroll.
Er du sikker på at det er middelverdi systemet gir deg? Om det derimot er Medianverdi (50%-verdien i en numerisk sortert pasientfordeling) er den mye mer anvendelig som en form for verifisering av riktighet. Medianverdien er nonparametrisk og vil ikke være påvirket av ekstremverdier. Allerede ved N=15 vil man kunne begynne å legge vekt på bedømmelse av median. Det kan også settes akseptgrenser i form av nonparametrisk konfidensintervall (enkelt å regne ut men krever programmering dersom LIS skal gi denne muligheten).

Dette var vel ikke bare oppmuntrende men lykke til likevel

SR
Gå til toppen av siden
   Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne  Utskriftsvennlig

NITO Bioingeniørfaglig institutt © NITO Gå til toppen av siden
Snitz Forums 2000